Log In
Sign Up
Romania
Citizenship:
Ph.D. degree award:
2011
Cristina
Varga
PhD
-
UNIVERSITATEA BABES BOLYAI
Teaching staff
>20
years
Web of Science ResearcherID:
https://publons.com/researcher/1942899/cristina-varga/
Personal public profile link.
Expertise & keywords
Terminology Research and Management
Subtitling, dubbing, audiovisual translation
Informatics for translators, Computer Assisted Translation, Machine Translation
Pragmatics, Discourse Analysis, Sociolinguistics, Discourse markers
Localization, Corpus linguistics, Corpus for translation, Corpus for terminology
E-learning, learning analytics, deep learning, AI, NLP
Romanian as foreign language
online learning
Development: JavaScript, HTML, CSS
Projects
Publications & Patents
Entrepreneurship
Reviewer section
Training teachers of Romanian language in secondary education in the assessment of students' communication skills
Call name:
POSDRU/157/1.3/S/133900
2014
-
2015
Role in this project:
Key expert
Coordinating institution:
UNIVERSITATEA BABES BOLYAI
Project partners:
UNIVERSITATEA BABES BOLYAI ()
Affiliation:
UNIVERSITATEA BABES BOLYAI ()
Project website:
https://fondurieuropene.centre.ubbcluj.ro/posdru1571-3s133900-perfectionarea-cadrelor-didactice-care-predau-limba-romana-in-invatamantul-preuniversitar-in-evaluarea-competentelor-de-comunicare-ale-elevilor/
Abstract:
Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca, în calitate de beneficiar, a demarat proiectul cu titlul „Perfecționarea cadrelor didactice care predau limba română în învățământul preuniversitar în evaluarea competențelor de comunicare ale elevilor”, contract POSDRU/157/1.3/S/133900, un proiect care urmărește perfecționarea a 1560 care predau limba română, în învățământul preuniversitar.
PROGRAMELE DIN CADRUL PROIECTULUI SUNT:
P1: Evaluarea competențelor de comunicare orală în limba română – ciclul primar;
P2: Evaluarea competențelor de comunicare orală în limba română – învățământul secundar;
P3: Evaluarea competențelor de comunicare scrisă în limba română – ciclul primar;
P4: Evaluarea competențelor de comunicare scrisă în limba română – învățământul secundar;
P5: Limba română – evaluarea competenței lingvistice la ciclul primar;
P6: Limba română – evaluarea competenței lingvistice la învățământul secundar;
P7: Instrumente TIC care pot fi folosite în evaluare de către cadrele didactice care predau limba română.
Toate programele (P1-P7) au un număr de 100 ore (32 ore față în față și 68 ore on-line), sunt acreditate de Ministerul Educației Naționale, având 25 de credite, iar în urma participării la aceste programe, fiecare participant va putea primi un premiu în valoare de 1.000 RON/program (impozabil). Momentan se pot face preînscrieri la programele de perfecționare din cadrul proiectului.
Ghidul evaluatorului debutant are un număr de 50 ore on-line.
Read more
Foreign Language Learning through Interactive Captioning and Revoicing of Clips
Call name:
519085-LLP-1-2011-1ES-KA2-KA2MP
2011
-
2013
Role in this project:
Partner team leader
Coordinating institution:
Universitat Pompeu Fabra
Project partners:
Universitat Pompeu Fabra (); UNIVERSITATEA BABES BOLYAI (); Universitat Autònoma de Barcelona (); Imperial College London (); Universidad de Deusto (); Tallinn University (); University of Warsaw (); Universidade do Algarve (); National University of Ireland ()
Affiliation:
Universitat Autònoma de Barcelona ()
Project website:
http://clipflair.net/overview/
Abstract:
Using audiovisual material in the foreign language classroom is a common resource for teachers since it introduces variety, provides exposure to nonverbal cultural elements and, most importantly, presents linguistic and cultural aspects of communication in their context. However, teachers using this resource face the difficulty of finding active tasks that would engage learners and discourage passive viewing.
One way of working with AV material in a productive and motivating way is to ask learners to revoice (e.g. dub) or caption (e.g. subtitle) a video clip (film scene, documentary, news piece, animation, song etc).
ClipFlair will develop exercises and activities, framed in lesson plans, which will enable FL learners to practice all four skills: writing, speaking, listening and reading.
The innovative character of ClipFlair is twofold:
» it introduces revoicing as an activity for foreign language learning and
» the activities will be offered online through a social networking web platform.
Read more
FILE DESCRIPTION
DOCUMENT
List of research grants as project coordinator or partner team leader
Significant R&D projects for enterprises, as project manager
R&D activities in enterprises
Peer-review activity for international programs/projects
[T: 0.2987, O: 143]